Dystopia!?

Posted on: May 14th, 2010 by Eirik Helland Urke 9 Comments

Naviger i installasjonen ved å klikke og dra med musepekeren. Når du har klikket i bildet kan du bruke piltaster og shift/ctrl for å navigere og zoome. Høyre ikon gir fullskjermvisning (anbefales!).

Installasjonen "Dystopia!?" er laget av min gode venn Marius Almås Johansen i forbindelse med Bacheloreksamen ved Kunsthøyskolen i Bergen.

Utstillingen vises nå Apotekergården (Stokmarknes) fra 9. oktober 2010 og ut måneden. Deretter er den antatt til den internasjonale utstillingen "Say it loud" i Bremen, Tyskland.

Tidligere er "Dystopia!?" vist fram 19-23 mai i Vaskerelven 8 (Bergen) og på Nyksund Ti-festivalen 13.-15. august. Verket har fått glimrende kritikker i Kunstkritikk.no.

Mitt bidrag har vært å dokumentere installasjonen ved hjelp av 360-foto, slik at du kan utforske utstillingen uten å faktisk være til stede. Du kan navigere i bildet og zoome inn på de enkelte detaljene i installasjonen. Ved å klikke på sjakkbrettene i bakken kan du bevege deg lenger inn i rommet.

Les videre for å forstå noen av ideene bak denne installasjonen. Etterpå anbefaler jeg å få bildet opp i fullformat (høyre ikon under bildet) og bruke lang tid på å utforske de enkelte elementene og symbolikken bak. Du kan også få god hjelp av disse symbolforklaringene!

Billedmontasjen og installasjonens arkitektoniske løsning – et tankesystem

Av Marius Almås Johansen.

Installasjonen/verket (re)konstrueres et tenkt/mulig tilfluktsrom fra fremtiden – nær eller fjern fra vår egen tid. I dette tilfluktsrommet har det siste mennesket på jorden oppholdt seg, etter en fullstendig katastrofe som vi ikke kjenner årsaken til, og etterlatt seg et antall objekter/artefakter. Men min påstand er at konsekvensene av et destruktivt konsum innenfor en bred kontekst som inkluderer det åndelige vil være hovedårsaken.

Personen i tilfluktsrommet har tydeligvis vært i besittelse av kunnskap om grafiske prosesser siden han/hun har etterlatt seg 13 fotogravyrplater montert i en formasjon som danner et symbol – et totem, en fetisj eller et ikon.

Muligens var intensjonen til dette siste mennesket å skape et varig uttrykk for ettertiden, siden kobberplatene, som fotogravyren er produsert i, vil degenerere sakte over lang tid. Dette i motsetning til mange andre grafiske/fotografiske materialer. Likevel vil også dette menneskelige uttrykket til slutt brytes ned til det ugjenkjennelige av naturen.

I installasjonen henger det 13 fotogravyrplater som danner et korslignende ikon. Det består av en vertikal og tre horisontale linjer/portaler. Mange av bildene i opphenget er abstrakte, men forteller en historie satt sammen – som et adekvat symbol.

Symbolet i seg selv synes enkelt og skal være det; som et forklaringsgrunnlag. Bildene hvert for seg er ment å være komplekse, slik menneskets tanker av kaos og orden er det.

Formasjonen til opphenget av billedserien er identisk med rommets arkitektoniske utforming av grunnplanet. De avspeiler et personlig tankesystem.

Et tankesystem som er et forsøk på en systematisering av menneskets tanker. En visualisering og materialisering av en oversiktsmodell av menneskets tanker, de tankene som har blitt tenkt og de som kommer til å bli tenkt.

Tankesystemet er en del av uttrykket personen i tilfluktsrommet etterlot seg – en kompleks, men likevel enkel metafor å følge.

Metaforen kan forstås som å være et sted som refererer til alt mennesket har tenkt og hva mennesket vil komme til å tenke - et sted hvor tanken alltid finnes.

For å forenkle mest mulig denne oversikten av menneskets tanker, er tankesystemet grovt delt innenfor filosofi, politikk og religion.

Tankesystemet som en metafor tar også opp alt annet hva menneskene har tenkt, som innenfor kunst, vitenskap, historie, pyskologi, teknologi osv peut on se procurer du viagra sans ordonnance.

Alt menneskene har tenkt og vil tenke gror og dør.

De enkelte tankeretninger kan dø ut, i metaforen er tankeretninger symbolisert som trær. Men trær innehar frø som spirer igjen; i en lignende form og i en ny tid.

Symbolet og tankesystemet kan forenklet ligne på ett slags kors. Men til forskjell fra et kors har det tre horisontale linjer i stedet for én (i tillegg til den vertikale).

Ytterpunktene av linjene symboliserer portaler.

Jeg har hatt som mål å forenkle under hele prosessen og til slutt kunne tankesystemet forenkles til noen streker som forklaringsmodell og disse strekene ble til symbolet.

Grunnplanet i rommet speiler formen til symbolet.

Nederst på den vertikale linjen (også inngangen til installasjonen) befinner selve inngangen til ens eget liv seg. Den øverste delen av den vertikale linjen symboliserer utgangen av livet (her henger også fotogravyrplatene i installasjonen).

Mellom ytterpunktene av linjene danner det seg et “katedralaktig” rom.

Dette er rommet vi alle befinner oss i. Dette er livets vei fra ens fødsel til død. I dette rommet er det (foruten de to portalene som symboliserer liv og død) seks portaler som alle fører til samme sted - en imaginær skog.

I hvert av ytterpunktene til de horisontale linjene befinner det seg en trapp som går opp til en portal (i installasjonen). Portalen fører en direkte inn til en enorm imaginær skog. Man velger selv hvilken portal man trer gjennom, innenfor filosofi, politikk eller religion.

Den portalen man velger, leder en til et bestemt urgammelt tre som er omringet av like tresorter rundt seg. Her kan man studere treet over en hel levealder om man vil - fra røtterne til stammen, greinene, kvistene, til porene på bladene og frøene.

Alle portalene fører til den samme skogen.

Uansett hvilket tankesystem, livsyn eller religion man velger i livet, vil man aldri rekke å komme inn i dybden av alt. Om man bruker hele livet på en retning (her symbolisert som et tre) vil man aldri helt kunne studere dette; i den imaginære skogen eller i virkeligheten.

Ny forskning viser at skoger blant annet består av røtter som er grodd sammen og som danner ett enormt nettverk – det gjør denne skogen også.

Man kan vandre i denne skogen og få med seg flere trearter og til slutt finne ett av mange høye trær og klatre opp i. Fra toppen av dette treet får man en utsikt over deler av skogen og kan skimte hvordan fjell omgir skogen.

Men går man til den høyeste fjelltoppen får man oversikten over skogen og er mentalt og visuelt tilbake i rommet. Her ser man alle de 6 portalene inn til skogen.

Her er livets vei, som også kan bli til den gyldne middelvei – dersom man ikke kun studerer og interesserer seg for ett tre, men også observerer, reflekterer og setter seg inn i de mange forskjellige trærne (tankeretninger); en livslang vandring i skogen.

Da kan man åpne for dialogen, observasjonen og refleksjonen som er ment å være i dette rommet - et symbolsk møtepunkt for økt forståelse, toleranse og respekt ovenfor de ulike tankesystemer, livssyn og religioner.

Plassert mellom de tre horisontale linjene i rommet er det tre sjakkbrett. Disse sjakkbrettene er i tankesystemet symbolet på kampen mellom de forskjellige retninger innenfor filosofi, politikk og religion. Mellom ytterpunktene eller på tvers av dem.

Som kjent kan man i sjakk også bestemme seg for remis – uavgjort. Dette blir avtalt av begge spillerne, hvis de tror at ingen av dem kommer til å vinne.

I installasjonen ønsker jeg å nullstille sjakkbrettene – åpen for fri assosiasjon og refleksjon. Uten brikker – slik at hver enkel betrakter må tenke seg til eller ha en forestilling om hvordan dette komplekse “spillet” foregår.

Men objektene/artefaktene kan tjene som noen av brikkene i “spillet”.

The chessboard is the world, the pieces are the phenomena of the universe, the rules of the game are what we call the laws of Nature. The player on the other side is hidden from us. We know that his play is fair, just, and patient. But also we know, to our cost, that he never overlooks a mistake, or makes the smallest allowence for ignorance.

Thomas Henry Huxley

9 Responses

  1. Adam

    16/05/2010

    i think this is amazing….great work

    Reply
    • Marius Almu00e5s Johansen

      12/01/2012

      Thanks! Life is amazing – our planets life as well, even though we still know little about it.

      Reply
  2. Kenneth

    16/05/2010

    Fantastisk installasjon med et nydelig lydspor. Jeg har sett det "live". Anbefales på det sterkeste.

    Reply
    • Marius Almu00e5s Johansen

      12/01/2012

      Tusen takk! Ser at fu00e5 har fu00e5tt med seg at musikken jeg komponerte og spilte er en del av verket. Sett bort fra lydfrekvensene som er NASA-opptak av planetene Saturn, Mars og Jupiter. Riktignok har jeg mu00e5ttet legge pu00e5 klang og fu00e5 bedre frem bassomru00e5dene.n

      Reply
  3. Sølvi Maria

    22/05/2010

    Dette fantastiske universet er genialt beskrevet både i ord og opplevelser – det er uendelig i sin invitasjon til alt jeg kan oppleve og utforske som deltager – og setter meg i en ytterst ettertenksom og dvelende tilstand av undring over livet i sin essens. Det har en relevans til alt og alle – jeg kan merke at jeg begynner å merke stemningen av livets katedral rundt meg – inspirert til å utforske det perspektivet i eget liv. Takk og takk !

    Gratulerer ! Imponerende !

    Vi trenger dette uttrykket nå. Vi trenger at noen gir oss muligheten til å oppleve de store og små sammenhengene som vi alle er en del av, på denne utrolige måten ! Inspirerende !

    Sølvi Maria

    Reply
    • Marius Almu00e5s Johansen

      12/01/2012

      Tusen takk! Meningen var ogsu00e5 u00e5 nu00e5 ut til et annet medmenneske!u00a0

      Reply
  4. Anton

    23/08/2010

    nice job marius…but thats not the one from nyksund or am i wrong? i think the vogon is missing 😉
    anyways its a realy impressiv work. keep on doing!!!
    hope to see ya again, maybe in nyksund…

    greetz anton

    Reply
    • Marius Almu00e5s Johansen

      12/01/2012

      The Vogon is there. But difficult to see in this documentation. Itu00b4s of course on the top of the power structure. Hope to see u again!

      Reply
  5. Marius Almu00e5s Johansen

    12/01/2012

    Would be great if I am wrong on that viewpoint. One can never learn more about oneself than admit that you are wrong – then you start to learn something. But that is also my point. There is no perfect theory. No man on earth has ever done that – yet. But itu00b4s crucial that we once again change. Because now weu00b4re about to end our life form – not just our way of life. The planet will repair itself, with treatable wounds. Only a matter of time. But mankind and other species will disappear.u00a0

    Reply

Leave a Reply to Marius Almu00e5s Johansen