45 000 mennesker i Riga

OPPDATERT: Dette prosjektet er nominert til Baltic PR Awards! .

360-graders gigapikselbilde av 45000 mennesker i Riga. Og en suksesshistorie!

TIPS: Naviger i bildet ved å klikke og dra med musepekeren. Bruk ikonene nederst for å navigere og zoome. Høyre ikon gir fullskjermvisning (anbefales!)

Bildet over er et 360-graders gigapikselbilde av 45 000 mennesker. Det er en teknisk stor utfordring jeg har lært mye av, men det er dagene på jobb i Riga som har gjort sterkest inntrykk på meg.

Utgangspunktet var dette:

Den 10. Latviske Sang- og Dansefestivalen for Skoleungdom er en kulturelt og historisk viktig begivenhet i Latvia, som foregår hvert 4. år i Riga. En større meieriprodusent () er blant sponsorene, og de ønsket naturlig nok blest om sitt engasjement. En phentermine runde hos de store PR-byrående endte opp hos Hill&Knowlton, som hadde følgende forslag: La oss lage et gedigent 360-bilde av alle deltakerne, som et varig minne! De viste fram , og dermed var oppdraget i boks. Jeg ble flydd inn og laget bildet forrige helg.download movie I Don’t Feel at Home in This World Anymore now

PR-effekten var over all forventning for sponsoren, som aldri tidligere har fått så mye omtale rundt sine sponsorater. Selv ble jeg intervjuet av nasjonal TV, aviser, en større nettportal og flymagasinet for AirBaltic. Jeg har aldri opplevd noe lignende!

På arenaen ble jeg presentert av vertene mens jeg sto der og tok bildene, og omkring på området gikk det egne Karums-kråker og delte ut flygeblader om hvordan bildet kunne sees på nettet etterpå.

Det er vel unødvendig å si at jeg følte et visst prestasjonspress.

Selv om jeg ikke er vant til et slikt trøkk på prosjektene mine, var det svært inspirerende å være en del av det proffe opplegget til Hill&Knowlton og Karums i Latvia. De tenkte stort hele veien, og stort ble det.

Fra et profesjonelt synspunkt er det spesielt gledelig å se at oppdragsgiveren får en såpass sterk kommersiell effekt av dette prosjektet. Det er en suksesshistorie av typen alle næringsdrivende ønsker å vise fram, som forteller at det man driver med er liv laga og gir reell og høy verdi til kundene. Personlig har dette vært ett av flere grensesprengende prosjekter jeg har gjennomført det siste året, og som gir meg stadig sterkere tro på det jeg driver med.

Selve bildet kan du altså se øverst i denne artikkelen. Det følgende er en mer teknisk beskrivelse av hvordan bildet ble laget:

Totalt består bildet av 135 eksponeringer med 50mm fullframe, hvert bilde på 21 megapiksler (Canon 5D Mark II). I praksis tok jeg tre ulike eksponeringer per posisjon (bracketing) for å sikre gode eksponeringer av både høylys og skyggeområde (publikum er i solskinn, koret er i skyggen). Jeg hadde 8 minutter på meg til å ta bildene.

Kameraoppsettet er ellers ganske ordinært, med et eget panohode fra Manfrotto og 24-105mm fra Canon. Jeg skrudde fast et stativfeste fra 70-200mm/2.8 på objektivet for å kunne skyte horisontalt, noe som fungerte utmerket. Ellers store mengder gaffatape for at alt skulle sitte på plass.

Den spesielle utfordringen med dette bildet er at det består av store mengder mennesker i bildet. Samtlige av disse 45 000 menneskene beveger seg i større eller mindre grad mellom hver eksponering, noe som vanskeliggjør prosessen med å sy bildene sammen.

Første forsøk ble gjort med Autopano Giga, med en egen Gigapan importfunksjon som gjør at den klarer å plassere hvert bilde selv om det mangler gode kontrollpunkter. Det har generelt fungert bra på himmel og sjø, som ellers er vanskelig å sette sammen. På menneskemengder fungerte det noe dårligere, med mye etterarbeid som resultat.

Den endelige versjonen over er derfor laget med PTgui, som tillater langt større manuell kontroll. Dermed kunne jeg sette egne kontrollpunkter på de riktige stedene, og fikk et godt utgangspunkt for etterarbeidet. Bildet ble til slutt behandlet i Photoshop som et bilde med 135 layers, ett for hver eksponering. Ved hjelp av layer masks kunne jeg finjustere overgangene mellom menneskene i bildet. Dette arbeidet tok ca et døgn sammenhengende.


Bildet er på totalt 1,3 gigapiksler.

Jeg laget også et eget bilde av .


Posted

in

by

Tags:

Comments

4 responses to “45 000 mennesker i Riga”

  1. Elfinn Færevåg Avatar
    Elfinn Færevåg

    Hei. En utrolig stor jobb. Du må ha vært ganske nervøs, for du fikk vel bare de 8 minuttene til å gjøre den. Én feil og alt ville vært spolert. Jeez. Var avtalen "no cure – no pay" eller ville du fått dekket utgiftene selv om du misset?
    Tok du alle bildene uten et automatisk hode?
    Setter utrolig pris på at du deler tekniske detaljer med oss amatører.

  2. Rune Andersen Avatar
    Rune Andersen

    Fascinerende jobb 🙂
    Bruker du Autopano Giga til vanlig? Og med krpano som viewer?

  3. Carl S Bj Avatar

    Tøft, men jeg ser noen personvernproblemer. Mulig løsning: "Vil de som ikke vil bli gjenkjent trekke den utdelte papirposen over hodet…" Det jeg egentlig lurte på – ligger det bildet på noen Latvisk side? Har noen kolleger der det kunne vært artig å tipse, derfor.

    Hva med en 360 fra toppen av Snøhetta, forresten?

    Carl S Bj

  4. Christoph Schmitz Avatar

    Du har ikke vurtert å legge inn en waldo da? 😛

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *