2011 – brettavisene leverer eller dør

Posted on: January 2nd, 2011 by Eirik Helland Urke 12 Comments

Hvordan vil 2011 utvikle seg for foto og nett? Mine årvisse spådommer er klare.

OPPDATERING: Jeg har også svart på tre spørsmål fra NONA om 2010 og året som kommer i et nettmedieperspektiv.

Tittelen på fjorårets blogginnlegg var "Apple forandrer alt - igjen". Det må vel sies å være en fulltreffer på flere nivåer, ikke minst fordi Apple senere lanserte følgende slagord med iPhone 4: "Dette forandrer alt. Igjen."

Så hva har Apple forandret? Først og fremst lanserte de nettbrettet iPad, som umiddelbart ble en medieyndling. Ikke bare fordi det er et spennende produkt i seg selv, men fordi det representerer en ny måte å konsumere tradisjonelt medieinnhold på - for penger. Wired magazine kom tidlig på banen med en egen brettutgave, utviklet med verktøy fra Adobe. Utover året kom det en rekke forskjellige brettmagasiner og brettaviser, ikke minst har VG her i Norge etablert en egen brettredaksjon for å lage sitt produkt VG+.

I 2011 får vi se hvor dette bærer.
De første tallene tyder på at lesertallene på brettavisene fort synker, og piloten Wired er nå nede i under en fjerdedel av førsteutgavens salg på over 100 000 apps. VG+ skal snart begynne å ta betalt for sin app, antakelig med en månedspris på 50-100 kroner. Aftenposten hopper på, og i løpet av 2011 vil det være lansert en hel haug norske brettaviser.

Men vil vi ha brettavisene?

Dagens brettaviser mangler i stor grad fordelene til både nettavisene (oppdatert, interaktiv, sosial) og papiravisene (oversiktlig, enkelt, stramt redigert). Dette tror jeg publikum fort gjennomskuer, og utfordringen til brettavisene blir dermed å skape et produkt som tar med seg både nettets og papirets fordeler. Antakelig kommer Apple til unnsetning med en ny, lettere og høyoppløst iPad ganske kjapt, sammen med et globalt avismarked på App Store-plattformen. Nettbrettene er allerede en meget spennende plattform for foto og video, i 2011 vil ny hardware gjøre dette enda mer interessant. Men brettavisene må selv levere i 2011 - eller dø.

Med "dø" mener jeg i det minste at de kortsiktige ambisjonene må reduseres kraftig.

Viktigst for mediene i 2011 blir (som i fjor) evnen til å finne langsiktige og bærende forretningsmodeller for digitalt innhold. Det holder ikke å sette to streker under "App Store".

Apple var premissleverandør med iPhone og apps, nå leveres det lignende konsepter i stor skala av alle de store mobilprodusentene. Det samme ser vi nå med iPad - med Samsung Galaxy Tab som foreløpig mest åpenbare konkurrent. I 2011 vil Android få en betydelig posisjon innen både smartfon- og brettmarkedet. Men Apple vil med nye lanseringer fortsatt være premissleverandøren. iPhone 4 vil få sin oppfølger, men antakelig med få nyheter. Det er rett og slett ikke behov for en større oppdatering. Det KAN hende publikum og aviser går lei av Apples måte å bestemme over alt innhold på, men i den grad det blir et forretningsmessig problem vil Apple antakelig imøtegå dette med nye retningslinjer. Og det bør vi absolutt håpe på.

Kort om nettmusikk og iTunes: I to år har jeg spådd at iTunes ville lansere streaming av musikk, men fortsatt har det ikke skjedd. Dette skyldes neppe uvilje fra Apple, men problemer med å få de nødvendige rettighetene i USA. Heller ikke Spotify har klart å komme inn i det amerikanske markedet ennå. Streaming av musikk og film er uansett framtida, og jeg kan ikke annet enn å tro at dette blir virkelighet også i USA dette året.

For to år siden var nettskyen et viktig punkt i mine spådommer, og jeg kan fornøyd konstatere at jeg selv har hatt mye glede av tjenester som Wimp, Spotify, Dropbox, Evernote, Amazon S3, Livedrive og den norske backuptjenesten Jotta. Selv om utviklingen går treigere enn man gjerne tror, er det liten tvil om nettskyen blir viktigere for hvert år som kommer framover. På de personlige datamaskinene vil jeg tro at SSD vil øke kraftig som lagringsmedium i 2011, rett og slett fordi prisene nærmer seg et fornuftig nivå.

Sosiale medier: Facebook og Twitter er ledende aktører også på slutten av 2011. Men jeg tror vi får en ny og stor aktør innen bilde/videodeling.

Så til foto.

Jeg sa at lanseringen av Canon EOS-1Ds Mark IV var fjorårets sikreste spådom, og der tok jeg rett og slett feil. Vi har fortsatt ikke sett noen 1Ds Mark IV, nå tenker jeg at den kanskje ikke kommer i det hele tatt. Og det kan være en bra ting!

Bakgrunnen for min opprinnelige spådom var at vi har sett et mønster fra Canon: Først kommer 1D, så 1Ds innen 1 år. Slik var det med den opprinnelige 1D og de tre påfølgende generasjonene. Når mønsteret nå brytes er det neppe uten grunn.

Én viktig grunn er selvfølgelig 5D Mark II, som i praksis satte flaggskipet 1Ds Mark III litt i skyggen. Ikke bare var oppløsningen omtrent den samme, 5D Mark II hadde nyere sensorteknologi og ikke minst: Støtte for video av meget høy kvalitet. Nå er 5D Mark II inne i sitt tredje år på markedet, mens 1Ds Mark III er godt inne i sitt fjerde. Begge er med andre ord modne for utskifting i 2011.

Men det er ikke lenger helt opplagt at vi får en 1Ds Mark IV, som en fullformatversjon av 1D Mark IV med flere megapiksler. Markedene for 5D- og 1Ds-seriene er nå såpass like at det er mulig å tenke seg en helt ny modell. Og skal man først ønske seg noe, så måtte det være at den skal kunne erstatte eller bli en mer påkostet variant av 1D Mark IV - og tilby helt nye videomuligheter. Altså et solid, fleksibelt og raskt fullformatkamera for profesjonelle og (bemidlede) entusiaster. Det holder selvsagt markedet åpent for en billigere entusiastmodell som 5D Mark III eller tilsvarende.

2011 kan altså bli året der 1D og 1Ds møtes i én modell, med nye videomuligheter på toppen. Omtrent som Nikon gjorde med D3 i 2007 og D3s i 2009, men denne gangen med høyere spesifikasjoner. Det er et langskudd, men det gir mening.

Canon traff mer blink enn de kunne ane ved å tilby video på 5D Mark II, og i 2011 må vi kunne forvente et steg eller to videre. I så måte er en effektiv autofokus og bedre lydkontroll åpenbare forbedringspunkter.

Jeg spådde i fjor at Sony ville komme sent, men godt med speilrefleksvideo. Det har de rett og slett gjort - med A580. Her har de tilsynelatende også kommet litt lenger med autofokusen enn konkurrentene. Samsung er en ny og spennende aktør i entusiastmarkedet, med flere speilløse systemkameraer. Jeg tror begge vil komme med flere nyskapende lanseringer i entusiastmarkedet i 2011.

Speilrefleks som mekanisk system vil opphøre ganske kjapt, til fordel for rene elektroniske søkere og systemer. Det vil neppe skje i 2011 for proffkameraene, men vi vil se flere semiproffkameraer som kaster ut pentaprismet.

Et annet fenomen i 2011 vil være at det enkle kompaktkameraet mister stort terreng. Vi har mobilen som tar hverdagsbildene, mens systemkameraet tas fram når det virkelig gjelder. For å henge med må kompaktkameraene komme seg på nett og bli sosiale, og de må få gode redigeringsmuligheter. I det minste ved å ha bilderedigeringsprogram installert, men også gjerne som nedlastbare tredjepartsapps.

Når vi er inne på det - også proffkameraene må komme seg på nett! Jeg tør ikke spå at det skjer i 2011, men det må være lov å forvente både GPS og gode nettforbindelser på kommende proffmodeller. I mellomtiden vil det helt sikkert dukke opp nytt tilleggsutstyr som dekker noenlunde de samme behovene.

Selv vil jeg jobbe hardt for at norske fotojournalister i 2011 vil bruke de nye mulighetene til å publisere bilder på direkten gjennom Shoot It Live. Samtidig tror jeg mange fotografer også vil prøve seg på nye multimediauttrykk, noe spesielt nettbrettene legger godt til rette for.


Hva tror du kommer til å skje innen foto og nett i 2011?

12 Responses

  1. andreasl

    02/01/2011

    Gode vurderinger Eirik. Jeg er sikker på at du vil få opptil flere fulltreffere med spådommene dine i år også. Helt klart kvalifisert gjetting.

    Reply
    • Eirik U.

      03/01/2011

      Takk for det! Spådommer er en spesiell øvelse, men nå har jeg i hvert fall noe å le av når status gjøres opp om et år. Det sikre er at 2011 blir et spennende år for netthoder og fotografer!

      Reply
  2. stiska

    02/01/2011

    Helt enig i at nettbrettutgaver av aviser og magasiner mangler en viktig dimensjon: Delingsaspektet. I det minste vil jeg helst kunne dele godt innhold på Twitter enkelt og umiddelbart. Men jeg opplever også at det er for tungvint å skrive på iPad, og da kan det fort bli til at jeg heller vil sitte med en liten bærbar PC enn iPad i sofaen også.

    På den annen side: Jeg liker muligheten for å kunne få godt tilpassede utgaver av særlig utenlandske aviser og magasiner (og noen nordnorske aviser for min del), med lyd, bilde og video godt integrert i helheten. Jeg ser at The Times vil ha 10 pund i måneden for abonnement på iPad-utgaven – det er en strålende pris, og jeg vil spare rundt 14.000 (!) kroner på det kontra å kjøpe hver utgave i kiosken (gjør ikke det da …). Samme besparelser gjelder for de fleste andre engelskspråklige magasiner og aviser.

    Men norske aviser må raskt senke prisen på iPad-utgaver om dette skal være interessant. 29 kroner for PDF-utgave av DN? Over 20 kroner for PDF av Adressa? Helt uinteressant. Her kreves det en mer realistisk prissetting – og det raskt! Føler det samme gjelder for e-bøker, forøvrig.

    Reply
    • Eirik U.

      03/01/2011

      Jepp, pris er kjempeviktig! DN er utvilsomt lengst på viddene med sine 29 kr for en halvhjertet PDF-utgave. Det blir bare en nødløsning for de som trenger noe fra papiravisa og ikke får tak i den på annet vis. VG+ er tilsynelatende mer på ballen. Uansett blir det nødvendig å levere et unikt og godt produkt, ikke bare redesigne gamle konsepter. Én krone er fortsatt dyrt for søppel.

      Reply
  3. Tor

    02/01/2011

    Jeg elsker The Times/Sunday Times sine iPad-utgaver. £8,66 pr mnd om man abonnerer direkte fra nettsiden som også gir tilgang til iPad-utgavene. VG+ interessant ide for min del, men om jeg skal betale for den må jeg har mer tilgang til magasinvedleggene fra lørdag og søndag.

    Nettavisene har som oftest overskrifter og ingresser som har som mål å lokke deg til å klikke videre. For min del blir det vel mye pupp og frykt.

    Da liker jeg heller den relativt statiske VG+ eller The Times sine utgaver. Stramt nok redigert for meg, og mye lesestoff. Men deling osv burde nok vært bedre implementert. Vanskelig med tanke på Murdoch sine paywall, men det burde vært mulig å finne en teknisk løsning.

    Reply
  4. andreasl

    03/01/2011

    Apropos brettaviser. Pål Nedregrotten tvittret lenken til denne sidene tidligere i dag. Mange bra observasjoner: iPad publishing: time to switch to v2.0 http://www.mondaynote.com/2011/01/02/ipad-publish

    Reply
  5. Ragnhild O.

    03/01/2011

    Mye bra her! Tankevekkende og supplerende om brettevisenes potensial fra paidcontent.org: http://m.paidcontent.org/article/419-what-comes-a

    Reply
  6. Nyttårskavalkade: Eirik Helland Urke om nettbrett og fotojournalistikk i 2010 og 2011 | Netthoder

    03/01/2011

    […] skriver mer om sine spådommer for foto og nett i 2011 her. Presentasjonen han holdt for NONA om framtidens fotojournalistikk i året som gikk finner du […]

    Reply
  7. Kjetil

    15/01/2011

    Det hadde vært interessant å vite hva du tenker mer om en ny aktør for bilde/video-deling. Ser du behov som ikke blir dekket? Tror du vi får en ny YouTube og Flickr, kombinert?

    Reply
    • Eirik U.

      16/01/2011

      Jeg aner at Flickr ikke klarer å henge med, spesielt når det gjelder den sosiale delen. At Yahoo står som eiere er ikke noe pluss i denne sammenhengen. Dermed ser jeg det som sannsynlig at flere kommer på banen med noe mer nyskapende. Både Flickr og Youtube lever godt på å være den største aktøren, men jeg tror fortsatt det er mulig å komme inn som ny aktør dersom den sosiale biten er sterkere. Men vanskelig å se at Flickr/Youtube er helt utspilt med det første.

      Reply
      • Kjetil

        16/01/2011

        Jeg er enig i det du sier. Yahoo sinker Flickr, helt klart. Se på Maps-integrasjonen. Kart-tjenesten er rett og slett lavmål i fht. Google Maps.
        Og jeg synes de sliter litt med å nå ut til "folk flest". Der gjør Facebook en bedre jobb.
        Bruker selv Smugmug til lagring av samtlige bilder, men den sosiale biten er helt fraværende, så det blir utelukkende for å dele veldig mange bilder i stort format.

        Reply
  8. Paal Harald

    07/02/2011

    Hva er spådommene ang fotoapps til f.eks iPad? Jeg savner et skikkelig program som støtter det man trenger på iPad. Nesten litt overraskende at Apple ikke har lansert en Aperture-app for iPad, noe jeg iallefall ser et behov for.

    Hadde vært supert om man hadde hatt muligheten til å fotografere, overføre til iPad, redigere og sende avgårde uten å måtte bruke en maskin for å bearbeide bildene. Det hadde gjort ting ganske mye enklere tror jeg.

    Reply

Leave a Reply