2013 – mobilen i sentrum

cheap canada goose  our website  

canada goose Nå skal mobilen snakke med tingene dine.

Rundt hver nyttårsfeiring spår jeg om utviklingen innen foto, nett og teknologi i året som skal komme. Og hvert år påpeker jeg at nytteverdien av slike spådommer er ganske begrenset. Du kan ikke stole på dem! Likevel er det en spennende øvelse, og en god anledning til å gjøre opp status og se konturene av hvilken retning utviklingen går i. I år skriver jeg spesielt om mobilen, sosiale medier, foto, TV og dingser på nett.

Det er alltid noen spådommer som glipper, men generelt pleier jeg å treffe relativt bra når året er oppgjort. I hvert fall til spådommer å være.

1dx

  • 2010: Jeg skrev “Apple forandrer alt – igjen”. Fasit: Apple lanserte iPad, med slagordet “Dette forandrer alt. Igjen.”.
  • 2011: Jeg skrev at proffkameraene Canon 1D og 1Ds vil møtes i en helt ny type fullformatmodell, med nye videomuligheter på toppen. Fasit: Heisann, Canon 1D X – med disse eksakte egenskapene.

canada goose Så var det 2012. Her ble det bortimot full pott på fotospådommene. Mine tanker rundt mobil og TV var mindre konkrete, og det er også fasiten. Jeg kommer tilbake til disse.

Full pott på fotospådommene:

  • Lansering av Nikon D4, som ligger svært tett opp til Canon 1DX i spesifikasjoner. Fasit: Riktig, lansert januar 2012
  • Lansering av Nikon D800. Fasit: Riktig, lansert februar 2012
  • Lansering av Canon 5D Mark III eller tilsvarende. Fasit: Riktig, 5D Mark III lansert mars 2012
  • Lansering av Canon EOS med 4K-video. Fasit: Riktig, lansert april 2012
  • Kameraer som kommuniserer avansert med smarttelefoner, slik at de blir like sosiale som mobilkameraet. Fasit: Riktig, lansert som en rekke modeller gjennom hele året.

Det skal sies at disse spådommene ikke var av den mest modige sorten, og jeg hadde neppe blitt veldig rik om jeg hadde satt penger på dette. Like fullt er altså spådommene blitt fasit i 2012.

Jeg spådde at “TV blir sosialt” i 2012. TV har på sitt vis alltid vært sosialt, men jeg pekte på samspillet mellom TV, mobile enheter og sosiale medier. Jeg mente at Facebook og Twitter ville være sentrale, men med mange nye aktører på banen. Dette må sies å være riktig, men ikke med den utbredelsen og gjennomslaget jeg hadde sett for meg. På mange måter har de nye aktørene stanget litt i veggen i 2012, mens Facebook og Twitter fortsatt har vært den foretrukne plattformen for TV-prat. Det gir nok grunnlaget for en justert spådom for 2013. Videre sa jeg det var store sjanser for et TV-apparat fra Apple, og at de uansett blir sentrale med Apple TV og sine mobile enheter. Det kom aldri noe TV-apparat, men ny versjon av Apple TV og støtte for Airplay i OSX Mountain Lion.

Mobil: “Path vil vokse seg stor i 2012”, skrev jeg. Fasit: De har vokst fra ca 1 til 5 millioner brukere det siste året. Det må sies å være ganske stort. Ikke Instagram-stort (100 millioner), men fortsatt en formidabel vekst.

Nå til 2013.

Foto

Problemet med at Canon og Nikon lanserte sine profesjonelle modeller i 2012, er at forventningene nødvendigvis blir lavere året etter. De mest proffe modellene har ofte en syklus på rundt tre år, iblant med mindre oppdateringer imellom. Likevel er det svært interessant at begge kom med billigere speilreflekskameraer med trådløsfunksjonalitet og GPS denne høsten, og denne teknologien er de nok ivrige etter å få ut i flere modeller. I 2013 tror jeg vi vil se en rekke systemkameraer med både wifi-støtte og GPS, bortimot alle i forbrukersegmentet. Problemet med å innføre dette i proffmodellene har ifølge Canon vært at det er krevende å lage gode nok antenner når kameraene er dekket av solid metall. Jeg er ganske sikker på at dette problemet er løst innen neste generasjon proffkamera kommer på banen. De vil neppe komme på gata i 2013, men kanskje vi får noen indikasjoner til høsten.

lytro2I 2013 vil vi også se en god del kameraer med Android som operativsystem, slik de allerede har begynt å dukke opp. Jeg håper og tror at vi også får se litt ny teknologi, spesielt av typen Lytro har introdusert med fokusmuligheter i etterbehandlingen. Toshiba har også kommet på banen her, og jeg håper på nye og spennende modeller i løpet av året. Jeg forventer både flere kameraer og TV-apparater med 4K-oppløsning i året som kommer. Flere mobiltelefoner vil komme med vesentlig høyere bildekvalitet enn før.

Jeg har i årevis vært opptatt av kameraers muligheter til å kommunisere med nettet, og vært oppgitt over at utviklingen går så seint. Men nå er vi kommet veldig langt på vei, med muligheten til å koble de fleste kameraer på nett direkte eller via mobilen. Dette gir meg anledning til en silkemyk overgang til neste tema:

Sosiale medier

Bilder vil bli enda mer sentralt i 2013 enn Instagram-året 2012. Nå kommer nemlig røkla! Det er egentlig slemt å kalle den gamle kjempen Flickr for røkl, men de har havnet langt bakpå når det gjelder nyutvikling og mobilfoto. Nå er de på banen igjen, og 2013 vil bli året da Flickr vant tilbake kulheten sin. De vil bli en svært tydelig aktør i 2013.

snapchatDet er kanskje problematisk å skulle kalle Snapchat for et sosialt medium i dagens form, men jeg forventer at kommunikasjonsformen med lynrask og forgjengelig bildekommunikasjon fort vil bli en tydelig trend også utenfor denne lille tjenesten i 2013. Facebook har tross alt kommet med en poke-app som har lignende egenskaper. Den raske utbredelsen blant ungdom sier noe om at dette kan bli virkelig stort i 2013. Vi får også tjenester som Autographer, som tar opp øyeblikksbilder gjennom hele dagen. Der Flickr og Instagram handler om vakre hverdagsbilder, handler denne nye kommunikasjonsformen om raske og forgjengelige glimt av livet. Om tre sekunder har vi gått videre.

Jeg tror både Facebook og Twitter vil oppleve betydelige brukeropprør på hver sine områder det neste året, som følge av ytterligere kommersialisering og inntektskrav. Likevel er det vanskelig å se at noen kan true deres posisjon betydelig i 2013 heller. App.net har ambisjoner om å bli et mindre kommersielt Twitter-alternativ, men det er vanskelig å se at en lukket betaltjeneste kan bli noe mer enn en svært smal tjeneste det neste året. Tross muligheten for 256 tegn. Google+ tror jeg vil nå en betydelig størrelse i 2013, men vil fortsatt ikke være noen trussel for Facebook. Likevel vil vi nok se at Google+ vil være foretrukket plattform for enkeltmiljøer og rundt enkeltfunksjoner som hangouts eller communities.

På forretningssiden vil vi se en sterk trend med profesjonalisering av sosiale medier i norske bedrifter. Lekestunden er over, nå skal det måles og meldes resultater. Mindre bullshit, mer nytte. Sosiale medier glir dermed over i alle deler av samfunnsdriften, der sosiale medier er en integrert del av metodene som brukes for å oppnå de ønskede resultater. Det er åpenbart ikke en jobb for 2013 alene, men det er en tankegang som jeg håper og tror blir framtredende i månedene og årene som kommer.

TV

canada goose Hva da med TV-en, som jeg hadde så store forventninger til i 2012? Apple TV har i det stille blitt en svært interessant plattform i løpet av 2012, først og fremst på grunn av den utbredte støtten for AirPlay i egne og andres tjenester. Også Samsung har funnet noen løsninger her, men forsøket på “Smart TV” er fortsatt triste greier. Det som funker nå er å kunne vise innholdet fra alle de eksterne enhetene på TV-en når man måtte ønske.

Det viktigste i 2013 blir dermed ikke hardwaren, men utbredelsen av godt TV-innhold og anvendelige tjenester. Den utviklingen skjøt fart i 2012, og vil fortsette i 2013. Men blir det mer sosialt? Med årets erfaringer i bakhodet tror jeg Facebook og Twitter blir de foretrukne plattformene for deling av TV-entusiasme også i 2013. Mange har troen på mulighetene for å vise merinnhold og ikke minst kommersielle budskap i samspill med TV-skjermen. Det vil garantert komme mer av dette i 2013, men fortsatt er det lang vei igjen før formelen er på plass. Det største hindret er at seerne – i motsetning til TV-aktørene – ikke bryr seg om kanaler, rettigheter og forretningsmessige hensyn. Seerne vil bare ha en god opplevelse, som de kan dele med andre.

badevekt

Forbrukerteknologi

Har du hørt om badevekta som er koblet til internett og sosiale medier? Hva med helikopteret, lyspæra, kameraet eller grilltermometeret? De er allerede på markedet, i ledende forbrukerbutikker. Kikk innom Apple Store under “app-aktivert tilbehør” for gode eksempler. ABI Research varsler at 5 milliarder trådløsbrikker vil sendes ut på markedet i 2013. Det betyr at stadig flere ting rundt deg vil være koblet til nettet, enten direkte eller via mellomledd som mobilen din.

Jeg tror det må ha vært 25 år siden jeg første gang fikk demonstrert et “smart-hus”. Internett var ikke noe tema den gangen, men poenget var at ulike sensorer var koblet til telefonlinjene og kunne varsle og styres på den måten. Vi har sett teknologien i alarmsystemer og hyttevarmingsløsninger, men fortsatt er de fleste hus stokk dumme. Her vil det skje mye spennende i 2013.

Vi vil få se flere avanserte termostater, belysningsløsninger, hvitevarer og dingser som kommer på nett i 2013. Ikke bare på Kickstarter, men som masseproduserte løsninger. Bare se på hva Belkin har fått til med sin WeMo-løsning. Antall IP-adresser per hjem vil øke dramatisk i 2013 og videre. Heldigvis har vi IPv6, som tar høyde for noe sånt som 340282366920938463463374607431768211456 IP-adresser. Jeg heier på dem som kjemper for større utbredelse av den nye protokollen i 2013.

Mobil

Hvis det ikke har vært tydelig hittil, kan jeg understreke det nå: Alle betydelige trender i 2013 vil ha mobilen i sentrum. Det er ingenting å lure på.

I enkelte sammenhenger vil det være naturlig å trekke mobilbegrepet ut til å inkludere nettbrett, mens det i andre sammenhenger gjelder kun mobiltelefonen. For nettbransjen er 2013 året da alt skal funke like bra eller bedre på mobil som på stasjonære maskiner. For teknologibransjen er 2013 året da mobilen skal snakke med tingene dine, ikke bare folkene dine. Mobilen vil være den desidert største plattformen for sosiale medier og interaksjon med andre. De fleste vil ta bildene sine med mobilen, mens stadig flere vil koble systemkameraet sitt på nett ved hjelp av mobilen. Ved hjelp av skytjenestene vil alle dokumenter, e-post og kommunikasjon være tilgjengelig på mobilen, og i økende grad være primærkanal også i jobbsammenheng. Samtidig vil vi se at nettbrettet får betydelig gjennomslag på mange områder privat og i næringslivet, men heller ikke i 2013 vil det redde noen papiravis.

Er du enig i mine spådommer? Hva tror du vil skje i 2013?


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *