Alle hindringer til side – hva er den optimale måten å presentere nyheter på?
Nylig ble brettavisen The Daily lansert. Det kostet 30 milloner dollar for Rupert Murdochs News Corporation å sparke dette igang sammen med Apple, og resultatet er nå å finne på amerikanske iTunes. Dette skal være framtidens nyhetspublikasjon, powered by Apple.
“We believe The Daily will be the model for how stories are told and consumed in this digital age.”
Rupert Murdoch
Store ord.
Men verden er ikke helt overbevist ennå. “The Daily har gjort alt riktig, derfor blir det feil”, mener Jan Thoresen, redaktør i Klikk.no. Han mener de har realisert alle etablerte brettavis-ideer, uten å være spesielt innovativ.
Og det har han helt rett i. Det finnes lite nytt i The Daily. De har bare penger nok til å gjøre alt som er mulig, og de kan gjøre det hver dag. Det blir lekkert og fancy, men jeg er ikke overbevist om at dette er framtidens måte å formidle nyheter på. Kanskje den viktigste innvendingen: The Daily kommer som én ferdig utgave i døgnet. Kun på deadlinetidspunktet er alt optimalt prioritert og oppdatert, deretter senkes nyhetsverdien jevnt gjennom dagen. Eller forsvinner dersom nyhetsbildet i resten av verden endres brått.
Det førte meg til følgende tweet:
Det er egentlig norske VG+ som har fått denne tanken til å modnes hos meg. I et par måneder har jeg lest to redigerte utgaver i døgnet, én morgen og én kveld. Det var kult i begynnelsen, men etter hvert kom den snikende følelsen: Disse nyhetene oppdateres ikke! Jeg vet ikke om det har skjedd noe nytt i denne saken, jeg vet ikke om det har kommet andre nyheter som er viktigere. Litt som å ta vekk halvparten av sakene på VG.no og sette forsiden på pause i et halvt døgn. Det er ikke slik jeg er vant til å konsumere elektroniske nyheter. Det føles som et tilbakeskritt.
Altså: Konseptet “utgaver” er ikke optimalt for nyheter.
Det har fungert hittil, som dagens papiravis eller Dagsrevyen på TV. Men det er fortsatt ikke optimalt. Nyhetene er bare oppdaterte og prioriterte på deadlinetidspunktet. En perfekt Dagsrevy ville vært oppdatert og prioritert når JEG ønsker å se på.film Beautiful Accident 2017 streaming
Noe som bringer meg til kjernen for denne bloggposten. Hva er den optimale måten å presentere nyheter på? Hvis man for et øyeblikk glemmer utgifter, inntekter, teknologi og praktiske hindringer?
Jeg tror de perfekte nyhetene må:
- Følge de tradisjonelle nyhetskriteriene
- Være oversiktlige
- Være fysisk tilstedeværende der nyheter utvikler seg, og rapportere direkte ved behov
- Fungere på alle relevante plattformer og dingser (smartfoner, TV, laptop etc)
- Alltid vært oppdaterte
- Alltid vært prioriterte (men leseren, eller personer/grupper leseren gir tillit, skal kunne omprioritere)
- Være engasjerende
- Alltid være relevante, for samfunnet og spesielt for meg personlig
- Utnytte relevante fortellerteknikker til hver sak (feks tekst, bilder og video)
- Være mulig å dele, kommentere og diskutere i relevante fora
- Gi rom for brukerdeltakelse og brukerproduksjon
- Ha interaktive elementer i den grad det gir merverdi (og ikke er til hinder for formidlingen)
- Ta i bruk online-data fra offentlige, private og egne databaser
- Bruke programmerere og designere aktivt i nyhetsformidlingen
- Kunne lagres for offlinevisning, bokmerker og deling
- Utnytte det teknologiske potensialet i presentasjonsmediet, feks HD-video, posisjonering, gyroskop etc
- Være knyttet til all relevant kontekst, feks sakshistorikk, kart, bakgrunnsinfo og datakilder
- Ta hensyn til når jeg sist ble oppdatert om hva, og hvilket lese/seermodus jeg er i
For å synliggjøre bedre:
- Tenk en dagsrevy som alltid er oppdatert og prioritert når jeg skrur på TV´en, ikke bare kl 19.
- Tenk en nettavis som ikke bare gir meg siste nytt, men også oversikt, kontekst og varig kunnskap.
- Tenk en brettavis som er oppdatert, multimedial og kontekstuell som en god nettavis, men også prioritert, oversiktlig og lesevennlig som en papiravis.
Uten at jeg dermed sier at dette er framtidens medieformater.
En av de største utfordringene er at mediet ikke kjenner meg og mitt leser-/seermodus, feks:
- Hva vet jeg fra før?
- Hvilke temaer interesserer meg spesielt, og hva interessererer meg ikke (akkurat nå)?
- Hvor lang tid har jeg til rådighet for denne nyhetsøkten?
- Hvilket geografisk område ønsker jeg mest å bli oppdatert på?
- Vil jeg ha oversikt over siste time, døgn eller uke?
Og så videre.
Dette er informasjon mediet rent teknisk kan skaffe seg, men jeg ser ingen lykkes helt i å omgjøre slik informasjon til en god nyhetstjeneste. Mange argumenterer med at tilpassede nyheter vil mangle overaskelsesmomentet og nyhetene folk ikke visste de var interesserte i, på fagspråket kalt “å faen-effekten” og “snakkisene”. I dette ligger det noe selvfølgelig poenget at nyheter må innebære noe leseren ikke visste fra før. Det er ingen motsetning til min kriterieliste, men en utfordring i forhold til personalliserte nyheter.
I dag mener jeg de beste nettavisene er nærmest det som kan kalles de perfekte nyhetene, men likevel mangler flere av egenskapene fra andre medier.
Hva mener du vil være de perfekte nyhetene?
Leave a Reply