2012 – året TV blir sosialt

Illustrasjon: – .

 

Det er tid for mine årvisse spådommer om foto og nett. Hva vil skje i 2012?

Om spådommer kan først og fremst sies at du ikke kan stole på dem. På sitt beste kan de likevel gi en verdifull pekepinn om hvor vi er på vei, og det er dit jeg vil med dette innlegget. Selv synes jeg ofte det er lettere å spå hva som skal skje enn når, spesielt innenfor et så relativt kort tidsrom som ett år. Men noe kan forutses med relativt høy sannsynlighet.

Se også: – bilder fra året vi aldri glemmer.

Slik har det gått

Min bloggpost for 2010 traff spiker´n ganske bra med tittelen “. Ikke bare forandret de “alt”, de valgte faktisk også slagordet “Dette forandrer alt. Igjen”!

Jeg er også ganske fornøyd med , spesielt denne om et helt nytt proffkamera:
Det er ikke lenger helt opplagt at vi får en Canon 1Ds Mark IV, som en fullformatversjon av 1D Mark IV med flere megapiksler. (..) 2011 kan altså bli året der 1D og 1Ds møtes i én modell, med nye videomuligheter på toppen. Det er et langskudd, men det gir mening.

Nøyaktig dette kameraet ble lansert denne høsten, og heter

Videre spådde jeg at Facebook og Twitter fortsatt er ledende på sine områder (jepp), Spotify kommer til USA (jepp), og at en ny og stor aktør innen bilde/videodeling vil etablere seg. Her vil jeg spesielt trekke fram , som har økt enormt i bruk og ble kåret til “app of the year” av Apple. Vi har også den nyskapende fototjenesten .

Jeg skrev at iPhone 4 vil få sin oppfølger, men antakelig med få nyheter. Det er rett og slett ikke behov for en større oppdatering. Fasit: iPhone 4s. En oppfølger med få nyheter.

I fjor var jeg spesielt opptatt av iPad, og at brettavisene måtte enten klare å etablere seg eller senke ambisjonene kraftig. Her er det vanskelig å gjøre opp status, ettersom mediehusene holder opplagstall og inntekter strengt hemmelig. Min magefølelse sier omtrent dette: Kjøpstallene hos VG og Aftenposten er svake, og prosjektene er foreløpig milevis unna overskudd. Likevel Exness gjør publikums økende plattformtilgang og interesse, og ikke minst eiernes digitale ambisjoner, at man fortsetter satsing og produktutvikling også i 2012. Dagbladet har satset langt forsiktigere enn sine fremste konkurrenter, og stakk først i desember 2011 tåa ned i brettavismarkedet med en lavbudsjettsatsing. Defensivt, men antakelig i et greit forhold til det faktiske markedet.

Vi kan fortsatt slå fast at de norske brettavisene i liten grad har utnyttet de tekniske mulighetene som ligger i plattformen, som bruk av avansert grafikk, foto, lokalisering og gyroskop/kompass. Noe av dette får vi tro dukker opp i 2012. Jeg tror også vi får et langt større fokus på nye og kraftige muligheter i HTML5, med helt nye tjenester i 2012. Spesielt offline-lagring og gjør dette til et spennende år for HTML5.

TV blir sosialt

Den tydeligste trenden for 2012 tror jeg blir den sosiale TV-en. Alt ligger til rette:

  • Dagens nye TV- er kan kobles til nettet, enten direkte eller som ekstern skjerm og grensesnitt for Apple TV og andre nettbokser.
  • Dagens mobiler og nettbrett kan gjennom nettet snakke til TV-en og tilkoblede bokser og tjenester
  • Vi bruker allerede Facebook, Twitter og andre sosiale tjenester til å dele og diskutere TV-opplevelser.

Apple har åpenbart planer om å innta TV-markedet, og de har gode forutsetninger for å lykkes. Man skulle tro at Samsung med sine solide satsinger på både TV og mobil burde ha minst like sterke forutsetninger, og kunne laget en slags Android-basert symbiose mellom TV og mobil/nettbrett. I stedet lanserte de i 2011 TV-apparater av topp teknisk kvalitet – men med sjanseløse grensesnitt til internettbaserte tjenester.

Løsningen ser ut til å ligge i samspillet mellom TV og personlige mobile enheter. Mobil og nettbrett er verktøyet for å finne TV-innhold og koble til sosiale nettverk, mens TV-en først og fremt viser innholdet. Mye av spenningen ligger i hvem som blir aktørene på dette markedet – ved siden av Apple. Vi vil se smarte apps og nyskapende sosiale tjenester fra TV-selskaper, innholdsskapere og uavhengige aktører. Midt oppi dette vil fortsatt Facebook og Twitter være sentrale, men i selskap med tjenester som GetGlue og nye startup-selskaper.

Det er store sjanser for at Apple kommer med et eget TV-apparat. De vil uansett bli sentrale med sitt Apple TV og iOS-baserte mobile enheter. Dette er utvikling som vil skje raskt, mens utbredelsen av smarte TV-apparater vil ta lengre tid. Antakelig er det ingen som lager noen virkelig smarte TV-apparater før Apple kommer på banen, men gjennom bruken av eksterne bokser kan utviklingen gå raskere enn salget av nye TV-apparater. Derfor vil 2012 bli året da TV ble sosialt.

Mobile tjenester

Også dette året vil gi oss mange nye sosiale tjenester, og spesielt på mobil. Etter en katastrofalt dårlig lansering har kommet tilbake som en godt integrert sosial tjeneste for mobil. Path vil vokse seg stor i 2012, sammen med flere andre sosiale medier på mobile plattformer. Vi vil få en rekke automatiserte sjekkinn-tjenster, både på steder og handlinger – som å lese en artikkel eller se et TV-program. Facebook vil være sentral med sin Open Graph-protokoll, men også andre tjenester kommer med.

Foto

Tilbake til foto: Mange forventer at Nikon D4 lanseres allerede nå i januar, så dette kan fort bli den første spådommen som ryker. Uansett forventer jeg et kamera som vil legge seg svært tett opptil Canon 1D X i spesifikasjoner. Forskjellen vil ligge i detaljene. Kanskje blir det flere muligheter til å redigere og sende ferdige bilder og video rett fra kameraet. Man burde kunne forvente GPS og Wifi integrert i kameraet, men antakelig vil det også denne gangen kreves ekstrautstyr som blir lansert samtidig med kameraet. Nikon 800 eller tilsvarende kamera må forventes å være rett rundt hjørnet, kanskje med samme lanseringstid som D4.

Canon kommer helt sikkert med et nytt lettvekts fullformatkamera, kanskje som en 5D Mark III eller en blanding av 5D og 7D-serien. Vi får også se resultatet av Canons arbeid med et EOS-kamera laget for 4K video.

Alle aktører kommer til å lansere mange små systemkameraer med høy ytelse. I løpet av 2012 tror jeg også vi vil få se de første kompaktkameraene som kommuniserer direkte med smartfoner, både ved å sende bilder og endre innstillinger. Dermed blir også fotoapparatet sosialt.

Hva tror du vi kan forvente innen foto og nett i 2012?


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *