Tror vi er inne på noe bra. Hva mener du?
Det er ingen enkel sak å skaffe logo til selskapet sitt. Posten brukte visstnok 300 millioner på sin , og fortsatt gjør sånne som meg litt narr av resultatet.
Mitt budsjett var på ca 1000 kr. Det er latterlig lite selvsagt, og selv om jeg har mange designervenner ville jeg helst prøve et selskap som faktisk har dette som pris, og logoer som spesialitet. Oppdraget gikk til , prisbelønt og godt omtalt logoselskap.
Prosessen har i seg selv vært lærerik. Logoselskapet har kommet med ganske ville forslag, jeg har blitt tvunget til å konkretisere og spisse mine ønsker stadig mer. Men det nærmet seg aldri noe virkelig bra, etter min mening.
Det er også vanskelig å overse at jeg helt uoppfordret har mottatt flere ulike designforslag fra nettvenner, som alle er vesentlig mer tiltalende enn det logoselskapet har kommet opp med.
Nå har jeg sagt opp avtalen med logoselskapet. Selv om garantien gir rett til full tilbakebetaling har jeg kun bedt om halve beløpet, i respekt for arbeidet de har lagt ned og det jeg har bluehost lært underveis. Her er det viktig å påpeke at selskapet har opptrådt svært vennlig, raskt og profesjonelt. Det er logoene jeg ikke er fornøyd med, noe som tross alt må være avgjørende.
Så hva nå?
Jeg har tenkt mye på , som sendte meg et veldig . I går fikk jeg også en godt innspill fra :
Logoen jeg til nå liker aller best kommer fra , aka . Vedlagt var en større konseptbeskrivelse, som jeg her bringer utdrag fra:
Navnetrekk
Det er lagt vekt på å lage en logo som er tydelig og lett å gjenkjenne,
samtidig som det representerer konseptet bak. Navnetrekket kan
brukes uten symbol uten at det mister henvisningen til konseptet.
Fontvariasjonene deler ordlyden og forsterker inntrykket av begge.
Giga – Dette er kraftigere enn resten av ordet og forsterker
inntrykket av noe stort, en opplevelse, noe anderledes.
pix – Dette virker lettere og får et kvassere uttrykk. Dette er
fremhevet av de skrå vinklene i bokstavene, samt den ‘skarpe’
x-en. Gir inntrykk av oppbygning, pixler, skarphet i bildene.
Symbol
Symbolet er basert på lukker/lukkertid i et kamera. Fargen som er
valgt fremhever dette ved å forsterke inntrykket av lys, blenderåpning.
Fargen gir også et varmt inntrykk samtidig som den løfter resten av
logoen. Den tar også igjen profilen fra nettsiden.
Symbolet skaper assosiasjoner som: fremdrift, utvikling, beveglese, mm.
Symbolet er meget lett å animere og tilpasse til ulike bruksområder.
F.eks symbol på iPhone og favicon på nettside.
For min egen del har logoen modnet gjennom flere dager, og nå synes jeg den er riktig så bra! Det samme synes flere designere jeg har vist den til. Dette kan funke.
Det finnes et snev av usikkerhet rundt ikonet foran, formet som en blender på et kamera. Først og fremst er blenderen som konsept mye brukt i fotologoer, og jeg er redd det skal være for likt noe annet. Samtidig er det et veldig kult ikon som sier noe om hva jeg driver med.
Hva mener du, skal jeg gå for denne? Burde noe endres eller forkastes?
Leave a Reply