Viser Tromsø på gigantskjerm

Nytt samarbeid med Universitetet i Tromsø.streaming After the War film

Forskningsgruppa “” ved Institutt for Informatikk, har de siste ukene fått bryne seg på mitt . Målet har vært å penis enlargement kunne vise fram og navigere i det datatunge bildet på en gigantisk visningsvegg med 21 megapikslers oppløsning (10x HD).

Den unike skjermen er på 230 tommer og består i realiteten av 28 prosjektorer styrt av hver sin datamaskin. Skjermen reagerer på lyd og bevegelser, slik at man kan zoome inn og navigere uten hjelpemidler og uten å ta på skjermen.

I går kom Tromsøbildet for første gang opp på skjermen, men fortsatt gjenstår det en del arbeid før alt fungerer som det skal. Jeg vil fortelle om framgangen her på bloggen, med nye bilder og videoer underveis.

Etter hvert vil jeg også selv reise til Tromsø for å ta skjermen i nærmere øyesyn. Gleder meg veldig!

 


Posted

in

by

Tags:

Comments

4 responses to “Viser Tromsø på gigantskjerm”

  1. Erik Avatar
    Erik

    hey, minority report!

    gleder meg til å ha slikt interface i photoshop.

    Hva må gjøres med gigapanoene for at de skal få full funksjonalitet på en slik skjerm? noe software de må gjennom, eller kan du bare koble 'vanlige' kommandoer i det opprinnelige programmet til bevegelser?

  2. Daniel Stødle Avatar

    Hei Erik,

    Jeg heter Daniel Stødle, og er Postdoc på visningsvegglaben i Tromsø. Vi gjør flere ting for å vise bildet og koble det opp mot bevegelser. Selve bildet deles inn i fliser, på samme måte som man gjør for å legge det ut på webben. For å drive veggen og kontrollere innholdet på hver av de 28 projektorene, har vi et cluster av datamaskiner som samarbeider om å vise ulike datasett. Flisene gigapixel-bildet består av – omtrent 250000 jpeg-bilder – ligger på en av maskine i visningsvegg-clusteret.

    Et program som vi kaller WallScope, skrevet av Tor-Magne Stien Hagen (doktorgradsstudent ved Institutt for Informatikk i UiT), håndterer deretter visning av selve bildet på veggen. Hver maskin i clusteret kjører hver sin kopi av WallScope. De ulike kopiene av WallScope blir fortalt av et annet program hvilken del av bildet som skal vises. Dette programmet, som har det lite forståelige navnet 'mtc,' kjenner igjen bevegelser fra brukeren, og benytter disse til å flytte, zoome og (etterhvert) rotere bildet.

    Jeg har jobbet mest på den delen av arbeidet som har med bevegelsesgjenkjenning å gjøre (det er meg du ser i YouTube-videoen over). Vi har en rekke kamera montert langs gulvet foran veggen. Hvert kamera peker mot taket. Spesialdesignet programvare analyserer bildene fra hvert kamera med tanke på å finne et objekts posisjon i 1D. Ved å triangulere data fra hvert kamera, kan man komme frem til både et objekts posisjon i 2D, og dets utstrekning i 3D. Programvaren kan holde orden på flere objekter (f.eks hender) samtidig, og muliggjøre Minority-Report-style interaksjon med ulike programmer. Mtc benytter data fra dette systemet for å kontrollere WallScope-programmet. Du kan lese mer om interaksjonssystemet her:
    <http://www.cs.uit.no/~daniels/multi-touch/&gt;

    Vårt fokus i forskningen vår er å designe, implementere og eksperimentere på ekte systemer, og deretter sammenligne våre systemer og resultater med det beste akademia og industrien forøvrig har å by på. Dette prosjektet er et godt eksempel på resultatene vi oppnår gjennom denne typen forskning.

    Mvh,
    Daniel Stødle

  3. MKH Avatar
    MKH

    Som fotograf student selv så finner jo jeg dette her svært så spennende, å min bakgrunn som ServiceElektroniker ++ så er jo også løsningen også meget spennende slik HW messig sett.
    Alt ser jo vel å bra ut, og systemet som er utviklet virker jo veldig lovende, men her kommer "men men" mitt da … På flere av bildeflisene ( styrt av hver sin egen projektor ) så virker det som det faktsik ikke er helt fargekalibrert. Så spørsmålet er jo da … har dere forsøkt, eller hvilken type fargekalibrering har dere gjort for å få best mulig overgang mellom flisene ? … synes desverre at det at det ikke helt virker som alt er fargekalibrert optimalt. Siden det er 28 maskiner med hver sin prosjektor, så skulle jo det ikke ha vært for vanskelig å gi hver maskin sin egen ICC fargeprofil på prosjektoren den kjører.

    Nå kan det da være HW relaterte ting som gjør at ikke ting er helt identiske da, man kan da bare ta som døme at det er vel svært lite sannsynlig at alle 28 lamper i prosjektorene eldes likt, noe som kan gi utslag selv fra ene dagen til den andre.

    1. stoedle Avatar

      Hei,

      Du har rett, vi har ikke fargekalibrert projektorene våre. Det viser seg at det er ganske stor forskjell på de ulike projektorene vi bruker. Da veggen ble bygget, for omtrent fem år siden, var det allerede gjort mye forskning på kalibrering av farger og og lysstyrke mellom projektorer. Vi valgte derfor å ikke fokusere på denne delen av visningsveggen, siden mye av forskningen her allerede var gjort.

      Veggen vår benytter også relativt billige massemarkedsprojektorer, som ikke gir like gode muligheter for å utjevne bildet farge- og lysmessig i hardware. Bl.a så er lyset typisk mye sterkere i midten av hver projektors bilde, kontra ute i kantene. Software-løsninger koster som regel en del ytelse, en tradeoff vi ikke var villige til å gjøre den gangen. Dagens grafikkort spiser dog denne typen justeringer til frokost, så her er det mulig at ting har endret seg siden sist jeg så på det. En annen ulempe er at man for å få jevne farger og lys alltid vil være begrenset til den dårligste projektorens ytelse. Når projektorene er nye og alle pærene helt ferske, så er ikke dette nødvendigvis et stort problem, men på laben vår er alle pærene nå blitt ganske gamle, noe som gjør de individuelle forskjellene mellom projektorene enda større. Interessant nok tar veggen seg dårligere ut på bilder sammenlignet med hvordan den oppleves når man står foran den. Som du sier så eldes ikke pærene likt; vi har bl.a opplevd at enkelte av pærene blir svært mørke. Når vi tar disse pærene ut så ser vi at det har utviklet seg bobler inne i pærene. Venter vi for lenge så ender disse pærene opp med å eksplodere.

      Vi har heller ikke fokusert særlig på å utjevne sømmene mellom de ulike flisene, men heller justert dem manuelt ved å flytte på projektorene, endre zoom, osv. Dette blir ikke helt perfekt, men godt nok for vår bruk. I en mer produkt-orientert kontekst ville man nok måtte bruke mer tid både på justering av sømmene, samt kalibrering av farger og lys. Også for justering av sømmene finnes det en rekke både software- og hardware-baserte løsninger.

      Hilsen,
      Daniel Stødle

Leave a Reply to Daniel Stødle Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *