Bruker Canon EOS-1D Mark IV som filmkamera. Slik fungerer det på settet!
TV-komedien “Dag” spilles inn i disse dager, med kjente navn som Atle Antonsen, Anders Baasmo Christiansen og Silje Torp Færavåg på rollelista. Serien skal vises over ti episoder på TV 2.
Med andre ord er dette en ganske betydelig produksjon, der opptakene i sin helhet gjøres med Canon speilreflekskameraer. Nærmere bestemt to Canon EOS-1D Mark IV. Dette er første gang en full TV-serie spilles inn på denne måten i Norge, kanskje også i verden.
Nye spilleregler
For kort tid siden ville dette framstått ganske absurd. Men da Canon EOS 5D Mark II ble lansert før jul 2008 kunne den oppsiktsvekkende nok levere levende bilder i full HD med fantastisk bildekvalitet. Siden har Canon kommet med 7D, 1D Mark IV, 500D og 550D, mens Nikon har levert flere kameraer med 720p-video. Spillereglene er i ferd med å forandres.
På settet til “Dag” har jeg snakket med produsent og sjefsfotograf Pål Bugge Haagenrud, B-kameraoperatør Håvar Karlsen og B-fotograf/ focus puller Anders Leegaard. De er alle imponerte over de nye mulighetene, ikke minst den spesielle looken og mulighetene med annen optikk og fokusdybde. Etter over 50 dagers innspilling har kameraene fungert helt feilfritt, noe som ikke alltid har vært tilfelle med andre systemer.
For produksjonsselskapet er også økonomi en viktig faktor. Canon speilreflekskameraer er mye billigere enn for eksempel et RED-system, ikke minst når det gjelder optikken. Normalt koster det gjerne flere hundre tusen kroner for standard filmoptikk.
Utfordringer
Men det er også en god del utfordringer, ettersom 1D Mark IV er laget som et stillbildekamera. Filmteamet bruker en rekke eksterne hjelpemidler for at systemet skal fungere på et filmsett.
Den erfarne B-fotografen Anders Leegard fungerer som focus puller på “Dag”, og brukte litt tid på å venne seg til den nye måten å fokusere på. Et eksternt fokussystem gjør det lettere å følgefokusere. HDMI-signalet fra live view blir konvertert til SDI, som sendes til eksterne skjermer for både fotograf og det øvrige teamet for sjekk av fokus og andre detaljer.
Lyden blir i sin helhet spilt inn separat, som på andre produksjoner. Egne stativoppsett, matte box og mye gaffatape får dette til å bli et fullverdig produksjonsverktøy. Men optikken, kameraet og CF-kortet er fortsatt det samme som brukes til vanlige stillbilder.
B-kameraoperatør Håvar Karlsen har jobbet mye med 5D Mark II det siste året, og fungerer som teknisk rådgiver for det øvrige temaet. Målet har vært at valget av speilrefleks til opptakene ikke skulle påvirke den øvrige produksjonen, noe det heller ikke har gjort i nevneverdig grad. Alle systemene har fungert stabilt og over all forventning, kan de fortelle.
Både 5D Mark II og 1D Mark IV var aktuelle kameraer å bruke i produksjonen, men valget falt til slutt på 1D Mark IV. Dette skyldes blant annet muligheten til HDMI-utgang og at det tross alt er nyest og mest solid av Canon-utvalget.
Utstyr
Dette er noe av utstyret som har blitt brukt:
2x Canon EOS-1D Mark IV
2x Blackmagic HDMI-SDI converter
2x Marshall LCD70P 3G SDI
2x Redrock Cinema Bundle
1x Scorpio Remote Focus fra moviebird.no
1x Panasonic LH171 17» monitor
1x tvlogic LVM171 17» monitor
2x Panasonic AG-HMR10 opptakere
1x Fader ND
Severalx B&W ND filter
Sandisk CF-kort
Globalmediapro vlock batterier
Canon L-optikk:
14 mm f/2.8
24 mm f/1.4 (2 stk)
35 mm f/1.4
50mm f/1.2
85 mm f/1.2 (2 stk)
200mm f/2.0
16-35 mm f/2.8
24-105 mm f/4
70-200 mm f/2.8
NRKbeta har akkurat blogget om tre utfordringer med speilrefleksvideo – Fokus, tidsbegrensning og lyd. I et fullverdig produksjonsmiljø som dette blir alle utfordringene effektivt løst. Fokus er som nevnt en reell utfordring som blir løst med egne hjelpemidler og litt trening. Faktisk også en helt egen fokusmann! Tidsbegrensniningen har ingen praktisk betydning, ettersom hvert enkeltopptak er kortere enn 12 minutter. Lyden blir tatt opp med egen lydmann, uavhengig av kameraets lydsystem.
Teamet har altså isolert speilreflekskameraets mest unike egenskap – bildekvaliteten – og overvunnet alle øvrige utfordringer med egnede hjelpemidler.
Aliasing
Bildekvaliteten blir likevel ikke perfekt helt uten videre. Det er spesielt viktig at ikke skyggepartiene blir for mørke, slik at man risikerer støy i etterbehandlinga. Eksponeringsnivået blir fulgt nøye under opptak. Videre er det fare for en moire-effekt under visse forhold, fordi bildene blir nedskalert fra en 16 megapiksel bildebrikke til 2 megapiksler HD-video under opptak vrai viagra en ligne. Dette gir såkalte aliasing-effekter, som moire. I et normalt videosystem kunne man unngått dette ved å bruke et tilpasset anti-aliasingfilter, men fordi bildebrikken skal fungere optimalt for stillbilder med langt høyere oppløsning vil ikke dette ha effekt på lavere oppløst video.
Aliasing er et komplisert tema, denne artikkelen på DVXuser forklarer mye av problemstillingene. Løsningen er på sett å vis å gjøre bildene mindre skarpe der det er fare for å oppstå moire, enten ved å sette det helt ut av fokus eller delvis – slik et anti-aliasingfilter vil gjøre. Her antar jeg det vil komme nye løsninger og rutiner i tida framover.
Tilbake på “Dag”-settet virker filmfolket gjennomgående godt fornøyde med den valgte løsningen, tross utfordringene underveis. De kan også fortelle at det har vært en jevn strøm av nysgjerrige bransjefolk innom i løpet av ukene innspillingen har pågått, alle ønsker å vite hvordan dette funker.
Du kan se flere bilder og erfaringer på bloggen til Håvar Karlsen.
TV-serien “Dag” skal etter planen vises på TV 2 denne høsten. Regi er av Øystein Karlsen, som også står for manus sammen med Christopher Schau.
OPPTAK: Serien består av ti episoder som spilles inn gjennom 60 opptaksdager denne våren.
PÅ PLASS: B-kameraoperatør og teknisk rådgiver Håvar Karlsen.
OPPSETTET: Både A- og B-kamera består av Canon EOS-1D Mark IV speilrefleks med tilleggsutstyr, blant annet fokushjelp og skjermsystem. Hovedkameraet i forgrunnen er her utstyrt med Canon 24mm f/1.4L, B-kameraet har en Canon 200mm 2.0L.
GAFFA: Det blir noen provisoriske løsninger når speilreflekskameraer skal tilpasses en filminnspilling. Her fester B-kameramann Anders Leegaard et ND-filter mellom solblender og objektivet, en Canon 200mm f/2.0.
Leave a Reply