Brettmediene kommer

Posted on: October 24th, 2010 by Eirik Helland Urke 15 Comments

iPad er med varierende grad av ironi kalt papiravisenes framtidshåp. Nå kommer den første store prøven for brettmediene, og jeg lurer på om bransjen er på rett vei.

Det tok ikke lang tid fra til mediebransjen ble smått forelsket i denne forvokste iPod´en. Grunnen er enkel: Nå er det mulig å selge et elektronisk produkt som ligner på papiravisene, til en pris som ligner den i Narvesen. Endelig!

Umiddelbart var det mulig å kjøpe til avisene, og i mai kom av sitt papirmagasin. Siden har de kommet med nye utgaver hver måned, som en lett utvidet multimedia-versjon av papirutgaven. Time magazine er igang med noe lignende på ukebasis, mens New York Times har en daglig oppdatert versjon. Det dukker nå opp jevnlig nye magasinvarianter i det internasjonale iPad-markedet. Etter hvert er det også kommet konkurrerende nettbrett, først og fremst basert på Android.

(MBL) har et på gang for å få norske papiraviser på brett, og fredag fikk vi som ikke har vært testbrukere se det første resultatet: . En sørgelig, nedskalert PDF-variant med tilgang til artiklene som ren tekst. Ingen tabeller, ingen linker, ingen multimedia, ingen oppdateringer, 二元期权 knapt bilder. Ikke engang magasinet D2, som mange vil mene egner seg aller best til iPad-publisering. Prisen: Kr 29, fire kroner mer enn papirvarianten. En god plassering på app-topplistene tyder på at mange kjøpte første utgave, spenningen ligger nå i om leserne er fornøyde og kjøper mer.

Og dette må være sagt: Jeg mener det er fornuftig å begynne der man kan, med PDF-utgaver. Men prisen må justeres, og man må raskt videre!

Derfor har jeg langt større forventninger til VG og Aftenposten, som om få uker kommer på banen med tilpassede utgaver fra egne redaksjoner.

Forskjellen fra VG/Aftenposten og MBL-prosjektet er først og fremst at de førstnevnte lager et selvstendig produkt, mens MBL bare selger konverterte utgaver av papiravisene. Det skal bli veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg videre.

Brettmediet

Men hvordan bør et brettmedie egentlig være?

  • Skal det ligne på papiraviser, ordinære nettaviser eller ha et helt eget uttrykk?
  • Skal det være oppdatert, utgavebasert eller begge deler?
  • Skal det være multimedia-elementer som video, VR eller animasjoner?
  • Hva skal det koste?

Så langt ser mediene ut til å satse på brettversjoner av sine respektive papirutgaver, til en sammenlignbar pris. Hvorfor?

  • Fordi det er enkelt og risikofritt.
  • Fordi det er et produkt som ikke er tilgjengelig gratis andre steder.
  • Fordi man ser for seg brettmedier som noe man konsumerer bakoverlent heller enn framoverlent (som de tradisjonelle nettmediene).

Mediene lukter betalingsvillighet, fordi vi betaler for både papirutgaver og mobilapps i dag. Da blir vel dette en killerkombo?

Etter 15 år med kommersielle nettmedier er vi altså tilbake til utgangspunktet: Vi skal betale penger for statiske aviser heller enn å få oppdatert, dynamisk og multimedialt innhold gratis. En idé som er lett å selge til mediehusene, mens leserne antakelig er mer skeptiske.

Inntekter

Det koster mye å lage god journalistikk, og det har vist seg vanskelig å skaffe tilstrekkelige inntekter på bare nettreklame. Mens papirinntektene synker jevnt foregår det derfor en intens jakt på nye elektroniske inntektskilder. Med betalbare apps har man funnet en forretningsmodell som fungerer. Gitt at man har et salgbart produkt.

Hva gjør et produkt salgbart? Det må være tilgjengelig, dekke behovene og gjøres bra. I den rekkefølgen.

Derfor forsøker man nå å selge papiraviser på nettbrett. Og jeg sier ikke at det er forretningsmessig feilslått, det kan godt ligge noen umiddelbare penger i dette. Folk ser tross alt fortsatt på tekst-TV. Men det er en nesten absurd mangel på utnyttelse av de mulighetene som ligger i et nettbrett.

Noen fordeler har likevel papirmediene i dette nye markedet:

  • Lekkert design, gode bilder og ofte grundige artikler som kan overføres direkte til betalbare brettplattformer.
  • Vi er vant til å kjøpe magasiner på Narvesen, nå får vi et lignende produkt direkte i hånda på få sekunder

Så her sitter man, og leser statisk innhold på en av verdens mest spektakulære multimediadingser.

Nettbrettene har teknisk sett en del åpenbare fordeler i forhold til papir, først og fremst at de faktisk er på nett. De kan oppdateres, kobles til all mulig informasjon og sosiale medier, vise multimedia og være interaktive på alle tenkelige måter. I tillegg har de muligheten til å vise informasjon basert på hvor man fysisk befinner seg.

Dagens PDF-utgaver utnytter ingen av disse mulighetene, men framstår som en overpriset og blek kopi av sine papirtilpassede originaler.

Magasinene kommer lettere fra det enn tabloidene, fordi det fysiske formatet er nærmere og man ikke forventer oppdateringer i samme takt. Faktisk er også Dagbladets søndagsutgave med sitt magasinformat ganske fin å lese på iPad. Kanskje burde alle aviser trykkes i et brettvennlig format? Det er ikke lenger opplagt at trykkeriene skal sette alle premissene.

Lukket plattform

Én stor utfordring gjelder for både statiske og dynamiske brettmedier: Begrensningene som ligger i en lukket plattform.

Spesielt for Apple finnes det krav til innholdet som er vanskelig forenelig med idealene om en fri presse. Alle apps som skal publiseres på iPad og iOS generelt må godkjennes av Apple, og da etter både tekniske og moralske standarder. Apples moraltolkning overprøver avisredaktørene. Enten det gjelder eller enda viktigere innhold. Hvordan kan mediehusene leve med det?

Videre vil lukkede apps kunne kvele sosial interaksjon og informasjonsdeling. Mennesker og søkemotorer mister den frie tilgangen til informasjon på nettet. Hva kan dette føre til?

Dette er to kraftige motforestillinger som kanskje burde drept hele nettbrettkonseptet. Men vi lar den likevel leve videre, fordi:

  • Mediehusene ser mulighetene til å finansiere god journalistikk
  • Leserne synes det er praktisk, behagelig og elegant

Framtiden

Jeg tror det er vanskelig å komme unna at brettmediene vil få en godt synlig plass i framtidens mediebilde. I Norge sies det å være opptil 40 000 iPad´er, allerede før produktet er offisielt lansert. Denne uka ble Samsung Galaxy Tab lansert med Android, og i løpet av få uker ventes en norsk iPad-lansering.

Framover vil formatene forandre seg dramatisk, og forhåpentlig ganske langt fra dagens PDF-baserte prosjekter. Jeg håper Apple vil overlate redaktøransvaret til redaktørene, og at det kommer gode løsninger som gjør brettmediene tilgjengelig for informasjonsdeling og sosiale medier.

Videre vil vi selvsagt se en rivende teknisk utvikling, spesielt med skjermteknologien. Kanskje blir Android det ledende brett-OS´et, uansett vil det være et hav av ulike modeller og formater som stiller enorme krav til innholdsprodusentene. Det vil neppe være praktisk å brekke om hver eneste artikkel til alle formater.

I første omgang gleder jeg meg spesielt til VG og Aftenposten skal hoppe inn i dette markedet, og er spent på hvor det fører oss. De jeg savner mest på denne arenaen: NRK med sin enorme innholdsproduksjon, og Dagbladets Magasinet - som kunne videreutviklet formatet meget langt med bildeserier og multimedia. NRK vil uansett ha en sterk markedsfordel ved å gi bort innholdet gratis, noe bransjen for øvrig ønsker sterkt å unngå.

Neste spennede skritt blir hva Apple selv finner på - at Apple selv planlegger et system for publisering og salg av aviser for iPad, iPhone og andre iOS-enheter. Det kan spare avisene for store investeringer, men også effektivt holde andre plattformer utenfor.

Uansett løsning blir det store spørsmålet hva vi som lesere er villige til å betale for en brettavis.

Hva tror du er framtiden for brettmediene?

15 Responses

  1. Svend Andreas Horgen

    25/10/2010

    Veldig godt innlegg. Det er veldig liten terskel for å plukke opp iPad/nettbrett hjemme i stua. Det går også an å tenke helt nytt for mediehusene. En av de "nyhetsappene" jeg bruker mest, er app-en "The Guardian Eyewitness" som viser ett eneste nytt bilde for hver dag. Den er superenkel, men likevel veldig bra innholdsmessig.

    En vanlig avis leses gjerne sekvensielt, og man må skumme gjennom innholdet på jakt etter ting som fanger interesse. Må en nettbrettversjon være tilsvarende strukturert? Hvor mye av innholdet i siste avis du leste, var nyttig? Var det ting du ville gått enda mer i dybden på? Jeg håper at mediehusene ikke bare tenker "same content new wrapping", men heller prøver å tenke nytt. Det er altfor mye innhold til at vi sluttbrukere skal klare å konsumere alt. RSS, Yahoo pipes og liknende kan brukes til å filtrere et utvalg, men folk flest gjør ikke dette selv. NRK, VG, Aftenposten, lokalaviser etc har mye godt innhold. Kan mediehusene bli inspirert av bruksmønstre vi ser fra moderne web, og tenke nytt rundt hva som er verdifullt innhold for hver enkelt? Hvordan kan sosiale medier inngå?

    Reply
    • Eirik U.

      25/10/2010

      Gode poenger. Det er påfallende hvordan de første brettmediene tar med seg alt av tankegang fra papirutgaven, som om ingenting er lært av web. Å presentere innholdet sekvensielt er en av disse tingene, noe som gjøres selv på de mest avanserte appene som Wired. Hvorfor skal man bla seg igjennom 100 sider, bortsett fra at det ser snappy ut? Man får se annonsene selvsagt, men dette finnes det andre og mer tilpassede formater for.

      The Guardian Eyewitness og Big Picture er apper jeg har stor glede av selv. Jeg tror det ligger mye riktig i å identifisere innhold som kan videreutvikles til appformatet. VGs TV-guide er et utmerket eksempel, de burde også få ut Vektklubben, livefotball og seriekonsepter som Fanthomas, Oslo Girls osv.

      Reply
      • Vetle

        25/10/2010

        Når det gjelder presentasjon av innhold mener jeg britiske The Times med sin iPad-app har funnet en fin løsning som kombinerer det beste av nettavis og papiravis. Her har man enkelt mulighet til å bla direkte til de enkelte artiklene og seksjonene i avisen fra en meny man enkelt har tilgang til.

        Dessuten blir man først møtt av en forside og deretter en til to sider med "top news" hvor man klikker seg vidre litt som i en nettavis. Bla frem og tilbake sekvensielt har man også mulighet til dersom man ønsker det og videoklipp finnes det i en rekke artikler.

        Reply
  2. Tor Arne Pedersen

    25/10/2010

    Godt innlegg Urke. Jeg har nok et passe pessimistisk syn på på salg av magasiner på nettbrett. Du har helt rett i at brettmediene kommer, men det hjelper så lite når leseren blir liggende igjen utilfredsstilt.

    Det er ikke det at jeg ikke forstår at mediahusene blir giret av å øyne det de mener er en redning. Jeg husker entusiasmen rundt CD-ROM også. Det var tider det. Det gikk som det måtte gå. Det var et blaff, og en drøm.

    Jeg tror det er to fundamentale feil som gjøres av stadig flere magasinleverandører nå. Den ene er å tro at nettbrett er noe annet enn en datamaskin, hvilket det ikke er. Et nettbrett kan være hendigere å ha med seg på do, men det endrer ikke saken særlig. Brukerne av nettbrett er stort sett de samme brukerne som har brukt bærbar datamaskin de siste årene.

    Den andre store feilen er å tro at en app for å vise innhold er mer fornuftig enn å vise innhold i en nettleser. Dette er dessverre en ganske stor feil, og vil svi litt etterhvert som det brukes penger på utvikling av egne apps. Et eget dataprogram for hvert magasin som skal leses er et stort skritt tilbake i tid, ikke bare til før faner, men helt tilbake til den tidligere omtalte CD-ROM. Joda, ok, en App kan ha et fortrinn i forhold til CD-ROM, med at innholdet kan være dynamisk, men hva i all verden er galt med en nettleser tilpasset nettbrett? En magasinapp kan ikke gjøre noenting en nettleser ikke kan annet enn å være et ekstra forkludrende ledd i informasjonsflyten. Det kan hende at en nettleser, eller innholdet, kan tilpasses nettbrett bedre enn i dag, men det er her vi havner etter en runde med appmania.

    Til syvende og sist står vi akkurat der vi sto for to år siden. Innholdet leveres best over nett, og leserne er akkurat like betalingsvillige på nett som vi pleier å være. Håper noen magasinutgivere er edruelige nok til å levere bedre innhold, i stedet for å bruke penger på utvikling av tøysete apps 🙂

    Reply
    • Henrik Guii-Larsen

      25/10/2010

      God og relevant artikkel, Urke.

      Jeg er i stor grad enig i at dette er fremtiden, og at mediebransjen har store muligheter til å tjene penger på brett, men er antageligvis avhengige av å legge inn tilstrekkelig i forkant.

      Tor Arne, det er godt mulig du har et poeng i at brukerne på nett de siste årene også vil være brukerne av brett. Men jeg tror, i motsetning til deg, at folk som er vant til å konsumere nyheter på nett, kan være villige til å betale, hvis produktet er godt nok.

      Jeg har selv eid en iPad i et par uker, og min opplevelse er at den først og fremst fyller et behov som datamaskinen ikke gjør; den er lett og ta frem over alt.
      Enn så lenge er innholdet så og si ribbet for reklame og forstyrrende flashanimasjoner; en befriende opplevelse! Endelig kan jeg lese nedlastede artikler uten at øynene fristes til å flakke hit og dit.

      Personlig kan jeg godt tenke meg å abonnere på èn eller to av de avisene jeg normalt sett ville lest på nett. Vel og merke dersom jeg får noe mer enn en pdf. Når det gjelder app, så er det helt uproblematisk. Er appen bra, gjør det meg lite å ha et ekstra ikon på skjermen. I tillegg handler spørmålet om app om nettvaner. På dette området er vi forskjellige, så jeg synes det er problematisk å generalisere, særlig med tanke på at jeg ikke sitter på gode data om dette. De vanene jeg vet noe om er mine egne, og vanene til folk jeg kjenner.
      De fleste, meg selv inkludert, gjør seg nytte av et ganske snevert utvalg leverandører av digitale nyheter over nett. Det går i NRK, VG, Aftenposten og til dels Vårt Land.
      Det utgjør kanskje to, opp til fire ekstra ikoner på skrivebordet. Igjen; er de gode, gjør det meg lite å ha en slik sak tilgjengelig.

      Forøvrig er det et hav av muligheter med tanke på apper som kan systematisere, hente, lagre osv det digitale nyhetsinnholdet på brettet. Det blir spennende å se hva som kan dukke opp her!
      Tenk bare: Jeg abonnerer på tre brettaviser og har fortalt avisappen min at jeg er interessert i nyheter knyttet til Lofoten. Appen kan da finne (og ev minne meg på) artikler som berører Lofoten i alle tre avisene og gi meg en oversikt over artiklene. Jeg kan lese, lagre og fordype meg i filmsnutter og grafikk knyttet til artiklene som avisene har lagt ut. Og selvfølgelig kan jeg tipse venner og bekjente.

      Reply
  3. Børre Fredheim

    25/10/2010

    Hei og takk for et tankevekkende innlegg.
    Jeg er ennå ikke den lykkelige eier av noe brett men som en fremtidig bruker kjenner jeg at jeg vil føle meg litt skuffa over PDF-utgaver av en avis på en pad. For at jeg skal like og bruke en app på et brett må det være mimimum de samme mulighetene som det er f.eks. når man leser en nettavis på en pc, f.eks. multimedia. Jeg vet egentlig ikke om jeg vil forvente særlig mer enn det jeg vil få fra en nettutgave slik vi har i dag. Jeg kunne dog tenke meg valget mellom gratis reklamfri app og en betalt app uten annonser.

    Reply
  4. Ole P. Pedersen

    25/10/2010

    Har selv hatt iPad en ukes tid, og det som slår meg er at det vi i mediebransjen må tilby er ikke statiske utgaver av papirutgaven, men kontinuerlig oppdaterte utgaver i flott design. Hvorfor skal jeg laste ned DN en gang om dagen, når DN.no er kontinuerlig oppdatert? Hvis jeg derimot kunne abonnere på DN og få det BESTE tilbudet på nettbrett – oppdatert, lesevennlig, godt designet, ville jeg i det minste vurdere det. Kanskje som erstatning for papirutgaven.

    God journalistikk koster, og med unntak av de aller største er det umulig å gi dette bort gratis. Det endrer seg ikke, uansett om de digitale plattformene skifter form.

    Reply
    • Eirik U.

      25/10/2010

      Jeg tror det kan bli en utfordring å kobinere "raskt" med "godt designet". Papiravisene bruker jo tid på layout for hver eneste side, mens nettavisene er malbaserte. Antakelig vil noe av maltankegangen finne veien til både papir og brett for å spare tid/penger.

      Reply
      • Ole P. Pedersen

        26/10/2010

        Malstyring kommer garantert, og det blir ikke nødvendigvis stygt av den grunn. Malene på nett har jo ekstremt lite fleksible til nå, og det er heldigvis i ferd med å endres. Men jeg har selv sett nærmere på en del av publiseringssystemene som er i bruk, og ingen av dem virker særlig forberedt på å takle medieproduksjon for et utall kanaler i umiddelbar framtid. Framtidens publiseringssystem gir ubegrensede muligheter i forhold til design og publiseringskanal, enten den er digital eller papirbasert.

        Reply
  5. Eirik Newth

    25/10/2010

    Jeg skjønner godt at norsk presse satser på brett som medium, og det er lett å tenke seg mange spennende muligheter. Men i praksis vil det gå tregere enn teknoentusiastene tror, slik det alltid gjør. Et eksempel: i Norge var omsetningen av CDer fremdeles 7 ganger større enn digitalt salg av musikk ifjor – fem år etter at iTunes åpnet musikksalg i Norge.

    Ifølge den mye omtalte BI-masteroppgaven til Bjerkø og Sørbo kommer den store økningen i inntekt for musikere de siste ti årene ikke fra iTunes, men fra konsertopptredener. Altså økt bruk av en forretningsmodell som antagelig har eksistert siden oldtiden.

    At det er solgt 40 000 iPads før lansering i Norge forteller p.t. ikke annet enn at mange er blitt flinke til å handle på nettet. Tallene jeg er interessert i, er hvor mange av kjøperne som ikke allerede eier et eller flere Apple-produkter, og hvordan den demografiske sammensetningen er.

    For at brettaviser skal bli et virkelig folkeprodukt (noe de trenger å bli om dette skal være interessant for andre enn riksavisene), må de få et "iPod moment" som langt overgår det som ble ungdomsproduktet iPod til del. Det kan skje, selvsagt, men jeg håper mediebransjen har vett nok til å lage seg scenarier for fremtider der brettavisen istedet er et av en lang rekke nisjeprodukter.

    Reply
    • Eirik U.

      25/10/2010

      Det er nok god grunn til å være nøktern i prognosene for brettavisene, dette markedet vil ta tid å utvikle. Samtidig er jeg veldig glad for at noen gøtser og prøver ut både det tekniske og markedsmessige potensialet i denne publiseringsformen. Noen må ta stegene for at utviklingen skal gå framover.

      Uansett framtid er det vel naturlig å også tenke utenfor eplehagen, dvs ha konsepter som er overførbare til andre og kommende brettplattformer.

      Reply
    • Per Helge Seglsten

      25/10/2010

      Men det er helt andre krefter i sving når det gjelder digitaliseringen av papirmediene enn det vi har opplevd i forbindelse med digitaliseringen av musikkpublisering. For det første er det nå ikke bare forbrukerne og den nye industrien som presser/skyver for å få innført ny teknologi. Digitaliseringen av papirmediene omfavne også av den gamle industrien. For der plateselskapene og musikerne har følt seg truet av tunet og spotify, ser blad- og ikke minst avisutgivere endelig en mulighet til å overleve i og med framveksten av det nye pc-formatet (smarttelefonen/paven). Men kreftene som er i spill nå, er enda mye større enn dem medieprodusenter og -forbrukere genererer. Paden og de nye teknologiene som følger med dem vil få gjennomgripende innvirkninger på utrolig mange områder av vanlige folks liv. Et kommentarer som dette blir altfor lite til å ramse opp. Men husk på at det vi har sett hittil er bare de første månedene med den første, enkle paden til en enkelt produsent. Jeg spår at selv de mest optimistiske spådommer om utbredelsen av pader kommer til å bli overgått av virkeligheten de neste 5-10 årene. Og medievirkeligheten vil endres i lys av dette.

      Reply
      • Ole P. Pedersen

        26/10/2010

        Det blir jo spennende å se hva avisene gjør den dagen distribusjonskostnadene og nettbrettprisen er i nærheten av hverandre. Gi bort et nettbrett og distribuere avisa på den måten? Slett ikke utenkelig. Ser jo nye Galaxy allerede selges i Norge til 1/3 av prisen på iPad i England (riktignok med binding).

        Reply
  6. Børre Fredheim

    25/10/2010

    Det er flere som stiller spørsmål ved fremtiden for iPad o.a. som brettmedium; Er magasiner fremdeles relevante? Er magasinappen noe bedre enn nettutgaven når man ikke kan dele innholdet? http://www.techi.com/2010/10/what-if-the-ipad-mag

    Reply
  7. Ikke helt fornøyd « Med nesa i et lesebrett

    26/10/2010

    […] Sjekk ut Gigapix og artikkelen Brettmediene kommer. Forfatter Eirik H. Urke er langt fra helt fornøyd med Norske aviser på lesebrett eller DN i brett utgave. […]

    Reply